ROK SZKOLNY 2023/2024

ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ

poniedziałek – 13.00 – 16.30

wtorek – 13.00 – 16.30

piątek – 12.00 – 15.00


Z dzieckiem należy udać się do logopedy, gdy:

  • dziecko mało i niechętnie wypowiada się,
  • mowa jest realizowana z poszumem nosowym (dziecko mówi tak, jak gdyby przez cały czas miało katar),
  • w wieku około 3 lat:
    • nie mówi,
    • nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka.
    • w trakcie mówienia język wystaje poza zęby,
  • w wieku 4 lat:
    • nie pojawiają się głoski (s, z, c, dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś, c, dź, ź) np. śanki – sanki,
    • mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
    • występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy), trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
  • w wieku 5 lat:
    • nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, rz, cz, dż) i mowa nadal jest niezrozumiała dla otoczenia; przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne,
    • myli nazwy podobne do siebie (zbliżone fonetycznie np.: tom – dom),
    • ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,
  • w wieku 6 lat:
    • dziecko nie potrafi wypowiadać poprawnie wszystkich głosek,
    • nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,
    • czyta bardzo wolno, głównie głoskuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,
    • przy pierwszych próbach pisania powinny niepokoić, litery i cyfry pisane w złą stronę, zapisywane wyrazy od lewej do prawej strony,
  • w wieku 7-9 lat:
    • dziecko nadal ma wadę wymowy,
    • przekręca trudniejsze wyrazy (przestawia sylaby, głoski lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np. puszysty – pusysty,
      ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr,
    • używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,
    • bardzo wolno czyta (sylabizując lub głoskując), lub gdy czyta bardzo szybko, ale popełnia przy tym bardzo dużo błędów (dziecko zgaduje tekst),
    • ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter (G, H, F, Ł),
    • myli litery podobne pod względem kształtu, (t – ł – l, m – n), litery identyczne tylko położone inaczej w przestrzeni (p-b, d-g),
    • popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,
    • wykazuje trudności podczas pisania dyktand,
    • nie potrafi zapisywać zmiękczeń,\
    • opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby.

PROPOZYCJE  ĆWICZEŃ

 

 GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

 PODNIEBIENIE MIĘKKIE

  • Ziewanie
  • Chrapanie
  • „Gorące jajko”
  • „Płukanie gardła”
  • „Kaszel dziadka”
  • „Składanie języka”
  • Półziewanie
  • Akka agga okko oggo ekke egge ukku uggu ikki yggi

POLICZKI

  • Balon
  • Balon naprzemiennie
  • Powolne wypuszczanie powietrza
  • Gwałtowne wypuszczenie powietrza

WARGI

  • U – i – u – i …
  • „Całowanie ściany”
  • Rysowanie kółek
  • Masaż zębami
  • Głośne cmokanie
  • „Rybi pyszczek”
  • „Śmiech konia”
  • Unoszenie górnej wargi
  • Gimnastyka kącików ust
  • „Śpiewacze ‘o’
  • Ła, ła, ła, ła
  • Łe, łe, łe, łe
  • Ło, ło, ło, ło
  • Ły, ły, ły, ły
  • Łu, łu, łu, łu
  • Ała, eła oła, uła, yła
  • Ałe, ełe, ołe, ułe, yłe
  • Ało, eło, oło, uło, yło
  • Ały, eły, oły, uły, yły
  • Ału, ełu, ołu, ułu, yłu
  • Mła, mła, mła, mła…
  • Parsknięcie

JĘZYK

  • Wysuwanie języka na brodę, nad górną wargę, na boki (do kącików ust)
  • Rysowanie dużych kółek
  • Rysowanie małych kółek
  • „Malowanie podniebienia”
  • „Liczenie zębów”
  • Spychanie górnej wargi
  • Motylek
  • Wypychanie policzków
  • „Język na gumce”
  • Kląskanie
  • „Koci grzbiet i płatek róży”
  • Ajajajajaj, ojojojojoj, ejejejejej, ujujujujuj
  • Masaż zębami
  • „Bicie brawa”
  • T…, cz…., ć….., k…..
  • ptczćk….
  • Tktktktk…

ŻUCHWA

  • Kłapanie
  • Rysowanie kółek
  • Otwieranie dwoma „skokami”
  • Da…
  • „Wahadło”
  • Żucie gumy
  • Szczękanie zębami

Przykładowe ćwiczenia oddechowe:

Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i wolne, spokojne ich opuszczanie przy wydechu. To ćwiczenie można wykonywać z dzieckiem w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej;
Zdmuchiwanie skrawka papieru (przed siebie albo w stronę lustra, np. do celu) umieszczonego na czubku języka;
Przenoszenie skrawków papieru, preparowanego ryżu (tzw. dmuchanego), albo kawałków waty za pomocą słomki (rurki) z jednego do drugiego pojemnika. Dziecko chwyta wargami słomkę lub rurkę i za pomocą wdechu powietrza łapie wybrany przedmiot, by przemieścić go w inne miejsce (uczy się wstrzymania wdechu i podparcia oddechowego), pozostawia dany przedmiot robiąc wydech;
Dmuchanie na „zaczarowane drzewo” (stojak imitujący pień i konar drzewa, wykonanego z tektury, szeleszczących materiałów, różnobarwnych folii, cekinów, gałęzie drzewa wykonać można z cienkich drucików lub sztywnej żyłki) – naśladowanie odgłosów natury z użyciem głosek: „s”, „f”, „p” i innych albo onomatopei (wyrazów dźwiękonaśladowczych);
Wykonanie wdechu i dość długi wydech, tj dmuchanie na podwieszony przedmiot (z kawałków lekkiej folii, waty, karbowanej bibuły albo gąbki) tak, aby jak najdłużej utrzymać ów przedmiot w oddaleniu;
Huśtamy zabawkę-dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu, huśta ją przy pomocy oddechu; aby zabawka nei spadła oddech musi być wolny i równy;
W pozycji leżącej na materacu: wykonanie wdechu z przyciśnięciem rąk do materaca (rozstawione palce naciskają na podłoże) i wydechu wraz z rozluźnieniem całego ciała;
Dziecko trzyma w ręku trawkę (z zielonej bibuły) – wąchając trawkę wdycha powietrze nosem i równomiernie wypuszcza ustami. Dmuchanie w trawkę podczas wypuszczania powietrza ustami, następuje z różną siłą (mocno – słabo).
„Karmimy kurki” – przenoszenie słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury;
Moja lalka śpi, uciszmy otoczenie: ciiiiii….
Chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuuu….
Z balonika ucieka powietrze: ssssssssssss…
Szumi wiatr: szszszsz…-raz ciszej, raz głośniej
Kosimy trawę: wdech i ……ciach!, wdech i ……ciach!
Rąbiemy drewno: wdech i …..trrrach!, wdech i…trrrach!
Lokomotywa: wypuszcza parę: pssss, szszszsz,ffff; jedzie: czczczc, szszszs; pędzi: tuf, tuf, tuf, to-tak, to-to-tak; hamuje: psssss;
Zabawy ze słomką i woda w szklance: słomkę wkładamy do szklanki z woda lub sokiem i nie dotykając powierzchni płynu wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, wywołując bąbelki-tak aby woda „zagotowała się”,
Dmuchamy na wiatraczki;
Bawimy się płomieniem świecy: dmuchamy delikatnie i długo, tak aby płomień „zatańczył”;  staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości; zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie;
Dmuchamy na piórko – czyje piórko poleci wyżej;
Puszczamy bańki mydlane;
Nadmuchujemy baloniki;
Gramy na różnych instrumentach takich jak flet, harmonijka, trąbka itp;
Śpiewamy piosenki, recytujemy.

ZAJĘCIA  Z  TERAPEUTĄ  PEDAGOGICZNYM

ROK SZKOLNY 2023/2024

wtorek – 7.15 – 8.00

środa – 7.15 – 8.00 , 12.30 – 13.15

piątek – 10.30 – 10.45

ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM

ROK SZKOLNY 2023/2024

wtorek – 8.30 – 15.00

czwartek – 8.30 – 13.00

Gimnastyka korekcyjna

ROK SZKOLNY 2023/2024

PLAN  ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

ŚRODA

9.15 – 9.45  MYSZKI

9.45 – 10.30  SŁONECZKA

10.30 – 11.30  STOKROTKI

11.30 – 12.30  TULIPANKI

12.30 – 13.30  BIEDRONKI


Gimnastyka korekcyjna prowadzona w przedszkolu ma do spełnienia szereg celów. Najważniejsze z nich to:

  • skorygowanie istniejących zaburzeń ciała,
  • niedopuszczenie do powstania wady postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu,
  • doprowadzenie sprawności dziecka do stanu uważanego za prawidłowy.

Prowadzone w przedszkolu zajęcia gimnastyki korekcyjnej są formą ćwiczeń gimnastycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Zajęcia te odbywają się w małych kilkuosobowych grupach. Uczęszczają na nie dzieci, wykazujące wady postawy ciała  lub obniżenie ogólnej sprawności fizycznej.

  Przykłady ćwiczeń wzmacniających mięśnie wysklepiające stopy

Ruch: Maksymalne podkurczenie palców stóp. ( wytworzenie „tunelu” pod stopami, mała stopa – duża stopa)

Ruch: Przetaczanie piłeczki tenisowej, „kolczatki” w przód i do siebie.

Ruch: Palcami jednej stopy umyć drugą nogę, albo palcami stopy narysować kreskę (od stopy aż do kolana)

Ruch: Chwyt chusteczki (szmatki, szarfy, woreczka) palcami jednej stopy i podniesienie jej nad podłogę, albo: chwyt i podanie do ręki przeciwnej, albo chwyt i położenie np. na krzesełku.

Ruch: Przesuwanie się w bok krokiem dostawnym z przyciskaniem palców do laski, do obręczy.

Ruch: Chód z utrzymywaniem palcami stóp: szmatki, woreczka, szarfy.

Ruch; Chwyt szmatki (woreczka, szarfy, ołówka) palcami jednej stopy a druga stopa zabiera. (jedna stopa zabiera drugiej)

 

Ruch: Chwyt gąbek palcami stóp i przenoszenie ich do kółek sersa, obręczy, na krążek, do pudełka itp.)

Ruch: Jedna stopa trzyma gazetę – ręcznik papierowy i palcami drugiej stopy darcie jej na jak najmniejsze kawałki a następnie zbieranie podartych kawałków palcami stóp i podawanie do rąk.

Ruch: Chwytanie szmatek (szarf) palcami stóp i zawieszanie ich na sznurku (skakance).

Ruch: Marsz ruchami gąsienicy. Ruch składa się z następujących faz:Ruch: marsz z utrzymywaniem podwinięcia palców.

1. Zawinięcie palców jednej stopy z przyciągnięciem po podłodze pięty w stronę palców (wytworzenie tunelu pod stopą).

2. Wyprost palców bez przesuwania pięty.

3. Powtórzenie ruchu drugą stopą.

Ruch: Marsz z akcentem dotykania podłogi palcami stóp (do podłogi dotykają najpierw palce a później jest stawiana cała stopa).

Ruch: Marsz z krzyżowaniem stóp.

Ruch: Zwijanie szmatek (szarfy, kocyka, bandaża) pod stopy ruchami zginania palców, bez odrywania pięt od podłogi.

Ruch: Chwyt palcami jednej stopy ołówka i rysowanie nim na kartce. Druga stopa przytrzymuje kartę.

Ruch: Prostowanie i zginanie nóg z wysuwaniem woreczków w przód bez dotykania piętami podłogi i zataczanie woreczkami kółek po podłodze.

Ruch: Jeden z ćwiczących obejmuje piłkę stopami z boków, drugi stawia palce stóp od góry na piłce i stara się wyciągnąć piłkę ze stóp kolegi (może to robić tylko palcami stóp).

Ruch: Uniesienie nóg z piłką (woreczkami, szarfą) i wypuszczanie jej za głową lub podać rodzicowi.

Ruch: Marsz ze stawianiem stóp w jednej linii.

Ruch: Marsz z wysokim unoszeniem kolan i „obciąganiem” (maksymalnym zgięciem podeszwowym) palców.

Ruch: Marsz z utrzymywaniem maksymalnego wspięcia na palce.

Ruch: Toczenie piłki stopami po ścianie w górę i w dół.

Rytmika

ROK SZKOLNY 2022/2023

PLAN  ZAJĘĆ Z RYTMIKI

PIĄTEK:

9.00 – 9.35 – MYSZKI

9.35 – 10.10  – SŁONECZKA

10.10 – 10.40 –BIEDRONKI

10.40 –11.05 – TULIPANKI

11.10 – 11.30 –STOKROTKI

Mali Wspaniali

ROK SZKOLNY 2022/2023

PLAN  ZAJĘĆ Z MALI WSPANIALI

CZWARTEK:

9.00 – 9.30  TULIPANKI

9.30 – 10.00  MYSZKI

10.00 – 10.30  SŁONECZKA

10.30 – 11.00  STOKROTKI

11.00 -11.30  BIEDRONKI

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 9

ul. Krakowska 102
53-427 Wrocław

tel: 71 798 68 32

adres e-mail: sekretariat.ppp9@wroclawskaedukacja.p