ROK SZKOLNY 2023/2024
ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ
poniedziałek – 13.00 – 16.30
wtorek – 13.00 – 16.30
piątek – 12.00 – 15.00
Z dzieckiem należy udać się do logopedy, gdy:
- dziecko mało i niechętnie wypowiada się,
- mowa jest realizowana z poszumem nosowym (dziecko mówi tak, jak gdyby przez cały czas miało katar),
- w wieku około 3 lat:
- nie mówi,
- nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka.
- w trakcie mówienia język wystaje poza zęby,
- w wieku 4 lat:
- nie pojawiają się głoski (s, z, c, dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś, c, dź, ź) np. śanki – sanki,
- mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
- występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy), trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
- w wieku 5 lat:
- nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, rz, cz, dż) i mowa nadal jest niezrozumiała dla otoczenia; przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne,
- myli nazwy podobne do siebie (zbliżone fonetycznie np.: tom – dom),
- ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,
- w wieku 6 lat:
- dziecko nie potrafi wypowiadać poprawnie wszystkich głosek,
- nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,
- czyta bardzo wolno, głównie głoskuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,
- przy pierwszych próbach pisania powinny niepokoić, litery i cyfry pisane w złą stronę, zapisywane wyrazy od lewej do prawej strony,
- w wieku 7-9 lat:
- dziecko nadal ma wadę wymowy,
- przekręca trudniejsze wyrazy (przestawia sylaby, głoski lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np. puszysty – pusysty,
ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr, - używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,
- bardzo wolno czyta (sylabizując lub głoskując), lub gdy czyta bardzo szybko, ale popełnia przy tym bardzo dużo błędów (dziecko zgaduje tekst),
- ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter (G, H, F, Ł),
- myli litery podobne pod względem kształtu, (t – ł – l, m – n), litery identyczne tylko położone inaczej w przestrzeni (p-b, d-g),
- popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,
- wykazuje trudności podczas pisania dyktand,
- nie potrafi zapisywać zmiękczeń,\
- opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
PODNIEBIENIE MIĘKKIE
- Ziewanie
- Chrapanie
- „Gorące jajko”
- „Płukanie gardła”
- „Kaszel dziadka”
- „Składanie języka”
- Półziewanie
- Akka agga okko oggo ekke egge ukku uggu ikki yggi
POLICZKI
- Balon
- Balon naprzemiennie
- Powolne wypuszczanie powietrza
- Gwałtowne wypuszczenie powietrza
WARGI
- U – i – u – i …
- „Całowanie ściany”
- Rysowanie kółek
- Masaż zębami
- Głośne cmokanie
- „Rybi pyszczek”
- „Śmiech konia”
- Unoszenie górnej wargi
- Gimnastyka kącików ust
- „Śpiewacze ‘o’
- Ła, ła, ła, ła
- Łe, łe, łe, łe
- Ło, ło, ło, ło
- Ły, ły, ły, ły
- Łu, łu, łu, łu
- Ała, eła oła, uła, yła
- Ałe, ełe, ołe, ułe, yłe
- Ało, eło, oło, uło, yło
- Ały, eły, oły, uły, yły
- Ału, ełu, ołu, ułu, yłu
- Mła, mła, mła, mła…
- Parsknięcie
JĘZYK
- Wysuwanie języka na brodę, nad górną wargę, na boki (do kącików ust)
- Rysowanie dużych kółek
- Rysowanie małych kółek
- „Malowanie podniebienia”
- „Liczenie zębów”
- Spychanie górnej wargi
- Motylek
- Wypychanie policzków
- „Język na gumce”
- Kląskanie
- „Koci grzbiet i płatek róży”
- Ajajajajaj, ojojojojoj, ejejejejej, ujujujujuj
- Masaż zębami
- „Bicie brawa”
- T…, cz…., ć….., k…..
- ptczćk….
- Tktktktk…
ŻUCHWA
- Kłapanie
- Rysowanie kółek
- Otwieranie dwoma „skokami”
- Da…
- „Wahadło”
- Żucie gumy
- Szczękanie zębami
Przykładowe ćwiczenia oddechowe:
Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i wolne, spokojne ich opuszczanie przy wydechu. To ćwiczenie można wykonywać z dzieckiem w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej;
Zdmuchiwanie skrawka papieru (przed siebie albo w stronę lustra, np. do celu) umieszczonego na czubku języka;
Przenoszenie skrawków papieru, preparowanego ryżu (tzw. dmuchanego), albo kawałków waty za pomocą słomki (rurki) z jednego do drugiego pojemnika. Dziecko chwyta wargami słomkę lub rurkę i za pomocą wdechu powietrza łapie wybrany przedmiot, by przemieścić go w inne miejsce (uczy się wstrzymania wdechu i podparcia oddechowego), pozostawia dany przedmiot robiąc wydech;
Dmuchanie na „zaczarowane drzewo” (stojak imitujący pień i konar drzewa, wykonanego z tektury, szeleszczących materiałów, różnobarwnych folii, cekinów, gałęzie drzewa wykonać można z cienkich drucików lub sztywnej żyłki) – naśladowanie odgłosów natury z użyciem głosek: „s”, „f”, „p” i innych albo onomatopei (wyrazów dźwiękonaśladowczych);
Wykonanie wdechu i dość długi wydech, tj dmuchanie na podwieszony przedmiot (z kawałków lekkiej folii, waty, karbowanej bibuły albo gąbki) tak, aby jak najdłużej utrzymać ów przedmiot w oddaleniu;
Huśtamy zabawkę-dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu, huśta ją przy pomocy oddechu; aby zabawka nei spadła oddech musi być wolny i równy;
W pozycji leżącej na materacu: wykonanie wdechu z przyciśnięciem rąk do materaca (rozstawione palce naciskają na podłoże) i wydechu wraz z rozluźnieniem całego ciała;
Dziecko trzyma w ręku trawkę (z zielonej bibuły) – wąchając trawkę wdycha powietrze nosem i równomiernie wypuszcza ustami. Dmuchanie w trawkę podczas wypuszczania powietrza ustami, następuje z różną siłą (mocno – słabo).
„Karmimy kurki” – przenoszenie słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury;
Moja lalka śpi, uciszmy otoczenie: ciiiiii….
Chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuuu….
Z balonika ucieka powietrze: ssssssssssss…
Szumi wiatr: szszszsz…-raz ciszej, raz głośniej
Kosimy trawę: wdech i ……ciach!, wdech i ……ciach!
Rąbiemy drewno: wdech i …..trrrach!, wdech i…trrrach!
Lokomotywa: wypuszcza parę: pssss, szszszsz,ffff; jedzie: czczczc, szszszs; pędzi: tuf, tuf, tuf, to-tak, to-to-tak; hamuje: psssss;
Zabawy ze słomką i woda w szklance: słomkę wkładamy do szklanki z woda lub sokiem i nie dotykając powierzchni płynu wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, wywołując bąbelki-tak aby woda „zagotowała się”,
Dmuchamy na wiatraczki;
Bawimy się płomieniem świecy: dmuchamy delikatnie i długo, tak aby płomień „zatańczył”; staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości; zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie;
Dmuchamy na piórko – czyje piórko poleci wyżej;
Puszczamy bańki mydlane;
Nadmuchujemy baloniki;
Gramy na różnych instrumentach takich jak flet, harmonijka, trąbka itp;
Śpiewamy piosenki, recytujemy.
ZAJĘCIA Z TERAPEUTĄ PEDAGOGICZNYM
ROK SZKOLNY 2023/2024
wtorek – 7.15 – 8.00
środa – 7.15 – 8.00 , 12.30 – 13.15
piątek – 10.30 – 10.45
ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM
ROK SZKOLNY 2023/2024
wtorek – 8.30 – 15.00
czwartek – 8.30 – 13.00
Gimnastyka korekcyjna
ROK SZKOLNY 2023/2024
PLAN ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
ŚRODA
9.15 – 9.45 MYSZKI
9.45 – 10.30 SŁONECZKA
10.30 – 11.30 STOKROTKI
11.30 – 12.30 TULIPANKI
12.30 – 13.30 BIEDRONKI
Gimnastyka korekcyjna prowadzona w przedszkolu ma do spełnienia szereg celów. Najważniejsze z nich to:
- skorygowanie istniejących zaburzeń ciała,
- niedopuszczenie do powstania wady postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu,
- doprowadzenie sprawności dziecka do stanu uważanego za prawidłowy.
Prowadzone w przedszkolu zajęcia gimnastyki korekcyjnej są formą ćwiczeń gimnastycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Zajęcia te odbywają się w małych kilkuosobowych grupach. Uczęszczają na nie dzieci, wykazujące wady postawy ciała lub obniżenie ogólnej sprawności fizycznej.
Przykłady ćwiczeń wzmacniających mięśnie wysklepiające stopy
Ruch: Maksymalne podkurczenie palców stóp. ( wytworzenie „tunelu” pod stopami, mała stopa – duża stopa)
Ruch: Przetaczanie piłeczki tenisowej, „kolczatki” w przód i do siebie.
Ruch: Palcami jednej stopy umyć drugą nogę, albo palcami stopy narysować kreskę (od stopy aż do kolana)
Ruch: Chwyt chusteczki (szmatki, szarfy, woreczka) palcami jednej stopy i podniesienie jej nad podłogę, albo: chwyt i podanie do ręki przeciwnej, albo chwyt i położenie np. na krzesełku.
Ruch: Przesuwanie się w bok krokiem dostawnym z przyciskaniem palców do laski, do obręczy.
Ruch: Chód z utrzymywaniem palcami stóp: szmatki, woreczka, szarfy.
Ruch; Chwyt szmatki (woreczka, szarfy, ołówka) palcami jednej stopy a druga stopa zabiera. (jedna stopa zabiera drugiej)
Ruch: Chwyt gąbek palcami stóp i przenoszenie ich do kółek sersa, obręczy, na krążek, do pudełka itp.)
Ruch: Jedna stopa trzyma gazetę – ręcznik papierowy i palcami drugiej stopy darcie jej na jak najmniejsze kawałki a następnie zbieranie podartych kawałków palcami stóp i podawanie do rąk.
Ruch: Chwytanie szmatek (szarf) palcami stóp i zawieszanie ich na sznurku (skakance).
Ruch: Marsz ruchami gąsienicy. Ruch składa się z następujących faz:Ruch: marsz z utrzymywaniem podwinięcia palców.
1. Zawinięcie palców jednej stopy z przyciągnięciem po podłodze pięty w stronę palców (wytworzenie tunelu pod stopą).
2. Wyprost palców bez przesuwania pięty.
3. Powtórzenie ruchu drugą stopą.
Ruch: Marsz z akcentem dotykania podłogi palcami stóp (do podłogi dotykają najpierw palce a później jest stawiana cała stopa).
Ruch: Marsz z krzyżowaniem stóp.
Ruch: Zwijanie szmatek (szarfy, kocyka, bandaża) pod stopy ruchami zginania palców, bez odrywania pięt od podłogi.
Ruch: Chwyt palcami jednej stopy ołówka i rysowanie nim na kartce. Druga stopa przytrzymuje kartę.
Ruch: Prostowanie i zginanie nóg z wysuwaniem woreczków w przód bez dotykania piętami podłogi i zataczanie woreczkami kółek po podłodze.
Ruch: Jeden z ćwiczących obejmuje piłkę stopami z boków, drugi stawia palce stóp od góry na piłce i stara się wyciągnąć piłkę ze stóp kolegi (może to robić tylko palcami stóp).
Ruch: Uniesienie nóg z piłką (woreczkami, szarfą) i wypuszczanie jej za głową lub podać rodzicowi.
Ruch: Marsz ze stawianiem stóp w jednej linii.
Ruch: Marsz z wysokim unoszeniem kolan i „obciąganiem” (maksymalnym zgięciem podeszwowym) palców.
Ruch: Marsz z utrzymywaniem maksymalnego wspięcia na palce.
Ruch: Toczenie piłki stopami po ścianie w górę i w dół.
Rytmika
ROK SZKOLNY 2022/2023
PLAN ZAJĘĆ Z RYTMIKI
PIĄTEK:
9.00 – 9.35 – MYSZKI
9.35 – 10.10 – SŁONECZKA
10.10 – 10.40 –BIEDRONKI
10.40 –11.05 – TULIPANKI
11.10 – 11.30 –STOKROTKI
Mali Wspaniali
ROK SZKOLNY 2022/2023
PLAN ZAJĘĆ Z MALI WSPANIALI
CZWARTEK:
9.00 – 9.30 TULIPANKI
9.30 – 10.00 MYSZKI
10.00 – 10.30 SŁONECZKA
10.30 – 11.00 STOKROTKI
11.00 -11.30 BIEDRONKI
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 9
ul. Krakowska 102
53-427 Wrocław
tel: 71 798 68 32
adres e-mail: sekretariat.ppp9@wroclawskaedukacja.p